המדריך לפרסום עסק מתחיל

פתחתם עסק חדש? שיהיה בשעה טובה!

על מנת להצליח אתם זקוקים ללקוחות, וכדי להגיע למקסימום חשיפה ללקוחות המתאימים, עליכם לפרסם את העסק שלכם.

בשוק הפרסום יש מגוון רחב של אפשרויות של פרסום עסקים. מצד אחד זה מצוין מפני שיש בחירה וכל אחד יכול למצוא את מה שמתאים עבורו, מצד שני זה מבלבל מפני שזה מצריך תקציבים וידע, ובעיקר – לא כל ערוץ פרסום מתאים לכל עסק.

פרסום עסק מתחיל – זה לא זכות, זו חובה

כל עסק זקוק לפרסום.

בין אם יש לכם עסק קטן בבית שאתם העובדים היחידים בו או שהעסק שלכם כולל כמה עשרות עובדים, עליכם לקחת בחשבון גם תקציב המיועד לפרסום העסק.

ניקח לדוגמה עסק קטן חדש: מספרה ביתית. בעסק הזה יש עובד יחיד – הספר. הוא פתח את העסק כחוק, מול כל הגורמים הרלוונטיים.

אבל איך הלקוחות הפוטנציאלים ידעו עליו?

אפשר כמובן "לסמוך" על פרסום העסק מפה לאוזן, אבל זוהי שיטה איטית מאוד ולא יעילה.

בדיוק כפי שהספר בעל העסק תכנן להקצות כסף בתקציב למספריים מקצועיות, פן וחומרים שונים לשיער, עליו לכלול בהוצאות גם תקציב פרסום לעסק.

לא משנה מה גודל העסק או החברה שלכם, פרסום עסק מתחיל זה ממש לא מותרות אלא בגדר חובה.

קהל היעד "יצביע" על הדרך המדויקת לפרסם העסק

יש המון ערוצים לפרסום עסק חדש, איך אפשר לבחור ביניהם?

לעיתים בעלי עסקים נוטים לפרסם את העסק אצל איש המכירות המשכנע הראשון שנקרה בדרכם, וחבל, לא תמיד ערוץ הפרסום הנבחר עונה על הדרישות ומתאים לעסק הספציפי.

איך עושים את זה נכון?

בדומה לכל פרסום אחר, גם פרסום עסק כולל בתוכו מספר שלבים:

ראשית יש לנתח מהי אוכלוסיית היעד אליה אתם פונים, כלומר למי אתם מכוונים את הפרסום, מיהם הלקוחות הפוטנציאליים של המוצר או השירות שלכם – קהל היעד.

ברגע ש"מפלחים" במדויק ככל האפשר את סוג הקהל אליו פונים, קל יחסית להתאים לו את ערוצי הפרסום. פנייה לקהל שאינו רלוונטי עבורכם היא בזבוז משאבים יקרים של זמן וכסף.

מדיה אפשרית עבור פרסום עסקים

שוק המדיה מכיל מגוון ענק של אפשרויות עבור פרסום עסק (או לפרסום חברה). להלן סקירה קצרה של ערוצי הפרסום הנפוצים ומידת ההתאמתם לעסקים השונים:

פרסום עסק בעיתונות הכתובה
קרנה של העיתונות הכתובה יורדת בהדרגה ומספר הקוראים מתמעט. פרסום חברה או עסק בעיתונות הארצית הוא יקר יחסית ופונה לקהל מגוון. לעסקים הפונים לקהל מקומי מומלץ לבחון פרסום בעיתונים מקומיים, בתנאי שהם ברמה גבוהה (כלומר כדאי לבדוק איך נראה העיתון ושיש בו גם כתבות מעניינות ולא רק מודעות פרסום). גם עיתונים הפונים לקהל ממוקד או מגזינים נושאיים עשויים להוות אופציה טובה לפרסום העסק – בתנאי שזה קהל היעד הרלוונטי עבורכם.

פרסום עסק באינטרנט
יש המון אפשרויות לפרסום באינטרנט ובמגוון רחב של תקציבים, החל ממודעה ממומנת וכלה בקידום אתרים בסדר גודל של אלפי שקלים בחודש. זהו ערוץ חשוב מאוד שתופס יותר ויותר מקום בשוק הפרסום. עם זאת שימו לב: "פרסום באינטרנט" אלו אינן מילות קסם – עליכם לבדוק מה בדיוק אתם מקבלים, ולהיות עם "יד על הדופק". ניתן לבצע די בקלות מעקב דיגיטלי אחר "תוצאות" פרסום העסק – למשל כמה אנשים נחשפו למודעה וכמה הגיבו אליה (כלומר- נכנסו לקישור שנמצא במודעה) – השתמשו בזה כדי לוודא שהפרסום אכן מדויק ויעיל עבורכם.

פרסום ברשתות החברתיות
זהו אחד מערוצי הפרסום היעילים, בתנאי שעובדים איתו "נכון": מדובר בערוץ דינמי ותובעני, ומי שמפעיל אותו נדרש להיות רוב הזמן "און ליין" – לכתוב, להגיב ולתחזק את הפרסום. אפשר לפרסם את העסק לבד – בעיקר אם אתם "חיות רשת", או חפשו אנשי מקצוע טובים ואיכותיים בתחום. לא כדאי להתפשר על פחות.

פרסום ברדיו ובטלוויזיה
בדומה לעיתונות גם כאן ניתן לעשות הפרדה בין הארצי למקומי. המדיה הארצית מיועדת בדרך כלל לפרסום חברות בעלות תקציבי פרסום גדולים, הרדיו המקומי יכול לשמש גם לפרסום עסקים אזוריים.

הדפסת פליירים וחלוקה לתיבות הדואר
למרות שנדמה שזוהי שיטה מיושנת, פעמים רבות בוחרים בה, גם לפרסום עסקים מתחילים. זוהי שיטה קלה וזולה יחסית וניתן "לכסות" בה מסות של קהל. היעילות שלה מוטלת בספק: בחלוקת פליירים יש אמנם הרגשה ש"כיסיתם" את כולם, אבל רוב אנשים פשוט זורקים מיד את כל הניירת שנמצאת בתיבה חוץ מהמכתבים, ויעידו על כך הפחים והשטחים הסמוכים לתיבות…

פרסום עסק על אוטובוסים
זוהי שיטה ותיקה לפרסום עסקים. באשר ליעילות שלה: הקהל הנחשף אליה מצומצם ובלתי ממוקד, לכן זה מתאים בעיקר לעסקים מקומיים או לשירותים לקהלים מסוימים.

פרסום עסק על שלטי חוצות או במסכי רחוב דיגיטליים
ערוץ זה חשוף בעיקר לנהגים ולנוסעים מתמידים, לכן חשוב שהטקסט במודעה יהיה קצר וממוקד והגרפיקה ברורה ו"תופסת את העין", כך שבמבט קצר אפשר יהיה לקלוט הכל. בערוץ זה לפרסום העסק כדאי לקחת בחשבון שמומלץ להאריך את משך הפרסום על מנת לקבל חשיפה מקסימלית.

עליכם להתאים ככל האפשר את בחירת ערוצי הפרסום לעסק שלכם, במטרה שתגיעו עם הפרסום לקהל המיועד.

איך לבנות מודעה מתאימה לפרסום העסק שלכם?

לאחר שמבררים מהו קהל היעד ובוחרים היכן מתאים לפרסם, אפשר לגשת לתכנון ועיצוב הפרסום עצמו.

באופן כללי, חשוב להקפיד על טקסט קצר וממוקד. להלן הפרטים שחייבים להופיע בכל פרסום עסק:

  • מהו שם העסק? – זה חשוב מאוד לאפיון ולבידול (ואם יש לוגו – זה הזמן לחשוף אותו)
  • מה בדיוק אתם מציעים בעסק שלכם? מה אתם מוכרים? תיאור העסק בקיצור
  • מה מייחד אתכם? כתבו בכמה מילים במה העסק שלכם ייחודי ושונה מעסקים אחרים
  • אם יש ערך מוסף: מדוע כדאי ללקוח לרכוש את המוצר או השירות שאתם מציעים?
  • איך להגיע אליכם? פרטי התקשרות: שעות פתיחה, כתובת, טלפון, מייל, כרטיס ביקור דיגיטלי

כשאתם בונים מודע פרסום עסק חשוב מאוד שהיא לא תהיה "עמוסה" במידע. עליה להיות מושכת מבחינה גרפית, ורצוי שהגרפיקה תבהיר באיזה עסק מדובר (למשל בפרסום של מוסך כדאי לשים במרכז המודעה תמונה צבעונית של מכונית).

חשוב שהטקסט של פרסום העסק יהיה קצר וברור.

תמונות – רק תמונה ש"מסבירה" את המוצר שלכם היטב ושצולמה על ידי צלם מקצועי (חשוב!). ניתן למצוא תמונות גם במאגרי תמונות (חינמיים או בתשלום).

חשוב שהמודעה תהיה אסתטית ומבוצעת על ידי גרפיקאי או מעצב. מודעות חובבניות בהחלט ניכרות לעין ועשויות לשדר חוסר מקצועיות וחבל.

פרסום עסק דינמי

שוק הפרסום הוא דינמי וכך גם השוק העסקי. המלצה חשובה: בפרסום עסק מתחיל השתדלו להשקיע במספר ערוצי פרסום במקביל, או לתכנן תוכנית פרסום גמישה ומשתנה. למה הכוונה?

לעיתים כשפותחים עסק חדש מכוונים לקהל יעד מסוים, אבל במשך הזמן מגלים שכוחות השוק מכוונים אחרת, ונדרשים שינויים "תוך כדי תנועה". לכן כדאי לבחון את הדברים אחת לכמה חודשים, ואם נדרש – יש לשנות את ערוץ פרסום העסק או את גודל המודעות, תדירות הפרסום וכדומה.

תוכלו למצוא מידע רב על פרסום עסק באינטרנט, כולל פורומים ובלוגים שונים, אך מומלץ מאוד גם לעשות "עבודת שטח" ולדבר עם אנשי עסקים באזור שלכם (או עם עסקים המספקים מוצר דומה). בדקו איתם איזה פרסום עסקי הצליח להם, ועוד יותר חשוב – אילו ערוצים של פרסום לא עבדו עבורם.

דילוג לתוכן